جهت عضويت ايميل خود را ثبت كنيد
   
  
 
 
 
 

فرارسیدن ماه محرم الحرام و ایام عاشورای سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین (عليه أفضل الصلوة والسلام) و اهل بیت پاک و یاران باوفایشان را به محضر مبارک منتقم آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلّم) حضرت بقيةالله الأعظم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و به عموم مسلمانان جهان بويژه شيعيان و ارادتمندان خاندان رسالت (عليهم السلام) تسلیت عرض می نمائیم.                             مدیریت پایگاه

سوالات عزاداری(سینه زنی،زنجیر زنی)

سلام علیکم یک سایتی هست به نام تطبیر که در مورد قمه زنی میباشد و این سایت فیلتر هست در حال حاضر وموقعی که این سایت باز میشه در بالای صفحه اصلی ان عکس حضرت ایت الله سید عبدالله شیرازی میباشد. ایا این سایت معتبر میباشد یانه. در این سایت فتوای 31 تن از مراجع شیعه گذاشته شده که فتوا داده اند به جواز قمه زنی ادرس سایت www.tatbir.com ایا مطالب این سایت معتبر میباشه یانه لطفا یک سریع به این سایت بزنید جواب را به ایمیلم هر چه زودتر ارسال کنید وایا این سایت متعلق به حضرت ایت الله سید عبد الله شیرازی میباشد یا نه
با سلام. با توجه به القای شبهه جدید در عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام مبنی بر اینکه برهنه سینه زدن حرام و موجب وهن! مذهب می باشد و دوستان جاهل همیشه منتظر اینگونه شبهات با حالت تمسخر و بی ادبی به عزاداری حضرت علیه السلام موجب دامن زدن به ان می شوند از ان دفتر محترم خواهشندم جوابی به این استفتا بدهند. برای نمونه عنوان می شود: http://www.ayandenews.com/news/21260/ ایا برهنه سینه زدن در عزای سیدالشهدا علیه السلام حرام و موجب وهب مذهب است؟
بسم الله الرحمن الرحيم سماحة العلامة السيد محمد علي الشيرازي (حفظه الله ورعاه) السؤال 1 : نعلم ان العلماء الاعلام مستمرون على اقامة العزاء على الامام الحسين (ع) في شهري محرم وصفر , ويوصون المؤمنين بذلك , وبالنظر الى ان هناك رواية تقول بمولد الامام الباقر (ع) في بداية صفر وكون رواية اخرى بولادته (ع) في بداية شهر رجب .. اليس الاولى احترام اربعينية الامام الحسين (ع) واقامة العزاء بدلا من الفرح بمولد الامام الباقر (ع) الذي يمكن اقامته في بداية رجب ؟ وهل رواية الولادة في رجب اقوى من رواية صفر ؟ السؤال 2 : وكذلك بالنسبة الى شهادة الامام الحسن (ع) في 7 صفر ونحن نشاهد في قم المقدسة والنجف الاشرف استمرار العلماء الاعلام على اقامة العزاء بشهادة الامام الحسن (ع) فهل يمكن الاحتفال بمولد الامام الكاظم (ع) مع تضاده مع ما ذكرنا ؟ و اليس الاولى هو اقامة عزاء الامام الحسن (ع) واربعينية الامام الحسين (ع) بدلا من الاحتفال بمولد الامام الكاظم (ع) ؟ افتونا ماجورين .. جزيتم خيرا .. والسلام عليكم ورحمة الله ..
بسم الله الرحمن الرحيم سماحة الوالد آية الله السيد محمد علي الشيرازي (دامت بركاته) بالنظر الى اعلان منع السلطات البحرينية لاقامة مجالس عزاء استشهاد الصديقة الطاهرة فاطمة الزهراء (سلام الله عليها) في المساجد والحسينيات والطرقات وخروج المواكب في الايام الفاطمية .. نريد من حضرتكم كلمة في هذا الشأن وعن تعظيم شعائر عزاء السيدة فاطمة الزهراء (سلام الله عليها) ؟ والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ابناؤكم من اهل الولاية والايمان .. 13 جمادى الاولى
عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) که تا نیمه شب طول میکشد و موجب آزار و اذیت دیگران میشود از لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟
بسمه تعالی با عرض سلام و ادب محضر شما عزیزان و تبریک ورود به ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات می خواستم نظر مبارک حضرت آیت الله العظمی سید محمد علی شیرازی دام ظله را در مورد مطالعه کتاب روح مجرد بدانم؟ برخی از فرازهای این کتاب : مولف کتاب در احوالات استاد خود در کتاب روح مجرد صفحه 78 و 79و80 اینگونه نوشته : در تمام دهه‌ی عزاداری، حال حضرت حدّاد، بسیار منقلب بود. چهره سرخ می شد و چشمان، درخشان و نورانی؛ ولی حال حزن و اندوه، در ایشان دیده نمی شد؛ سراسر ابتهاج و مسرّت بود. می‌فرمود: چقدر مردم غافلند که برای این شهید جان باخته، غصّه می‌خورند و ماتم و اندوه بپا می‌دارند! صحنه‌ی عاشورا، عالی ترین مناظر عشقبازی است؛ و زیباترین مواطن جمال و جلال الهی، و نیکو ترین مظاهر اسماء رحمت و غضب؛ و برای اهل بیت جز عبور از درجات و مراتب، و منسلخ شدن از مظاهر، و تحقّق به اصل ظاهر، و فنای مطلق در ذات احدیّت چیز‌ی نبوده است. به تحقيق روز شادي و مسرّت اهل بيت است. زيرا روز کاميابي و ظفر و قبولي ورود در حريم خدا و حرم امن و امان اوست. روز عبور از جزييّت و دخول در عالم کلّيّت است. روز پيروزي و نجاح است. روز وصول به مطلوب غايي و هدف اصلي است. روزي است که گوشه‌اي از آنرا اگر به سالکان و عاشقان و شوريدگان راه خدا نشان دهند، در تمام عمر از فرط شادي مدهوش مي‌گردند و يکسره تا قيامت که بر پا شود، به سجده‌ي شکر به رو در مي­افتند. آقاي حدّاد گفت: مردم خبر ندارند، و چنان محبّت دنيا چشم وگوششان را بسته که بر آن روز تأسف مي‌خورند و همچون زن فرزند مرده مي‌نالند. نظر مبارک مرجع عالی مقام در رابطه با این گونه حرف ها و کتاب ها چیست ؟ باتقدیم تشکر فر اوان
ما هو حكم شعيرة (التطبير) التي تقام صبيحة كل عاشر من المحرم حزناً على السبط (ع) بحيث تدمى الرؤوس ؟
ما هو حكم اللطم حتى الإدماء واستعمال الزنجيل ؟
وما هو حكم المشي على الجمر في أربعين الامام (ع) ؟
ما رأيكم فيما يفعله البعض حيث يقوم بوضع بعض المقاطع السياسية والاجتماعية في القضيدة التي يلطم عليها في مناسبات وفيات المعصومين (ع) ؟
12
  
چنانچه پاسخ سئوال خود را در بين سؤالات فوق نيافتید ميتوانيد از طريق فرم زير آنرا مطرح كنيد 
  موضوع سوال
  جنسیت
پست الکترونیکی
  سوال
    
  
سلام علیکم یک سایتی هست به نام تطبیر که در مورد قمه زنی میباشد و این سایت فیلتر هست در حال حاضر وموقعی که این سایت باز میشه در بالای صفحه اصلی ان عکس حضرت ایت الله سید عبدالله شیرازی میباشد. ایا این سایت معتبر میباشد یانه. در این سایت فتوای 31 تن از مراجع شیعه گذاشته شده که فتوا داده اند به جواز قمه زنی ادرس سایت www.tatbir.com ایا مطالب این سایت معتبر میباشه یانه لطفا یک سریع به این سایت بزنید جواب را به ایمیلم هر چه زودتر ارسال کنید وایا این سایت متعلق به حضرت ایت الله سید عبد الله شیرازی میباشد یا نه
پاسخ : عليكم السلام ورحمة الله سايت مذكور ارتباطي با بيت مرجع عاليقدر مرحوم آيت الله العظمى حاج سيد عبدالله شيرازى(قده) نداشته و ندارد و از محتويات آن اطلاعاتى در دست نيست. مشهد مقدس - دفتر بيت مرحوم آيت الله العظمى شيرازى(قده)
[بازگشت]
با سلام. با توجه به القای شبهه جدید در عزاداری حضرت سیدالشهدا علیه السلام مبنی بر اینکه برهنه سینه زدن حرام و موجب وهن! مذهب می باشد و دوستان جاهل همیشه منتظر اینگونه شبهات با حالت تمسخر و بی ادبی به عزاداری حضرت علیه السلام موجب دامن زدن به ان می شوند از ان دفتر محترم خواهشندم جوابی به این استفتا بدهند. برای نمونه عنوان می شود: http://www.ayandenews.com/news/21260/ ایا برهنه سینه زدن در عزای سیدالشهدا علیه السلام حرام و موجب وهب مذهب است؟
پاسخ : بسم الله الرحمن الرحيم آنچه در طول ساليان متمادي در ميان شيعيان در كشورهاي مختلف رائج بوده است سينه زني در حال برهنه بودن بوده و هيچ كس نگفته اين وهن مذهب است و مراجع بزرگوار تقليد در عصور مختلفه شاهد و ناظر بوده اند و هيچگونه اظهار مخالفت ننموده بلكه آقايان علماء و فضلاء وطلّاب حوزة علمية نجف اشرف كه بزرگترين حوزة علمية جهان تشيّع و مركز مرجعيّتهاي عامّة شيعيان بوده است شركت مينموده اند، و اين مسأله كه اين وهن مذهب است به ذهن احدي از آنان خطور نكرده، و تمسخر چند نفر منحرف و يا جامعة غربي و أفراد دور از خدا و دين و قرآن و عترت طاهره سلام الله عليهم اجمعين براي ما ارزشي ندارد و قرآن مجيد دربارة مسخره كنندگان ميفرمايد: ((إِن تَسخَرُوا مِنَّا فَإِنَّا نَسخَرُ مِنكُمْ كَمَا تَسخَرُونَ)) البته بايد زنان از نگاه كردن به بدن مردان كه در حال سينه زدن برهنه شدند اكيداً خودداري نمايند، خداوند متعال همگي ما را جزء برپا كنندگان مراسم عزاي حضرت سيّدالشّهداء عليه الصلوة والسّلام بنحو صحيح قرار بدهد، والله الموفّق دفتر حضرت آيت الله حاج سيد محمدعلي شيرازي بخش پاسخگويي به سؤالات شرعي
[بازگشت]
بسم الله الرحمن الرحيم سماحة العلامة السيد محمد علي الشيرازي (حفظه الله ورعاه) السؤال 1 : نعلم ان العلماء الاعلام مستمرون على اقامة العزاء على الامام الحسين (ع) في شهري محرم وصفر , ويوصون المؤمنين بذلك , وبالنظر الى ان هناك رواية تقول بمولد الامام الباقر (ع) في بداية صفر وكون رواية اخرى بولادته (ع) في بداية شهر رجب .. اليس الاولى احترام اربعينية الامام الحسين (ع) واقامة العزاء بدلا من الفرح بمولد الامام الباقر (ع) الذي يمكن اقامته في بداية رجب ؟ وهل رواية الولادة في رجب اقوى من رواية صفر ؟ السؤال 2 : وكذلك بالنسبة الى شهادة الامام الحسن (ع) في 7 صفر ونحن نشاهد في قم المقدسة والنجف الاشرف استمرار العلماء الاعلام على اقامة العزاء بشهادة الامام الحسن (ع) فهل يمكن الاحتفال بمولد الامام الكاظم (ع) مع تضاده مع ما ذكرنا ؟ و اليس الاولى هو اقامة عزاء الامام الحسن (ع) واربعينية الامام الحسين (ع) بدلا من الاحتفال بمولد الامام الكاظم (ع) ؟ افتونا ماجورين .. جزيتم خيرا .. والسلام عليكم ورحمة الله ..
پاسخ : بسمه تعالی شأنه، بالنسبة إلی ميلاد الامام محمّد الباقر (صلوات الله وسلامه عليه) قولان قول بکونه في الثاني من شهر صفرالخير و قول آخر بکونه فی الاوّل من شهر رجب المکرّم ولا شکّ أنّ مراعاة أيام عزاء سيد الشهداء الامام الحسين (عليه الصلوة والسلام) توجب أن يؤخذ بالقول الثاني إذ هو البديل للقول الاوّل وهو الثاني من شهر صفر وأمّا ميلاد الامام موسی بن جعفر ( عليه الصلوة والسلام) فليس بالنسبة اليه اقوال متعدّده وانّما المؤرّخون علی قول واحد و هو السابع من شهر صفرالخير فلابدّ من احياء هذا اليوم الاّ أنّه يجتنب عن اقامة مظاهر الفرح والسرور احتراماً لأيّام عزاء أبی عبدالله الحسين ( عليه الصلوة والسلام) دفتر حضرت آیت الله سيّد محمّدعلي شیرازی بخش پاسخ به سؤالات شرعی
[بازگشت]
بسم الله الرحمن الرحيم سماحة الوالد آية الله السيد محمد علي الشيرازي (دامت بركاته) بالنظر الى اعلان منع السلطات البحرينية لاقامة مجالس عزاء استشهاد الصديقة الطاهرة فاطمة الزهراء (سلام الله عليها) في المساجد والحسينيات والطرقات وخروج المواكب في الايام الفاطمية .. نريد من حضرتكم كلمة في هذا الشأن وعن تعظيم شعائر عزاء السيدة فاطمة الزهراء (سلام الله عليها) ؟ والسلام عليكم ورحمة الله وبركاته ابناؤكم من اهل الولاية والايمان .. 13 جمادى الاولى
پاسخ : نصّ الرّسالة التي بعث بها سماحة آية الله السيّد محمّدعلي الشيرازي (دام ظلّه الوارف) ردّاً علی رسالة جماعة من المؤمنين في البحرين حول إقامة مجالس عزاء سيّدة نساء العالمين فاطمة الزّهراء (سلام الله عليها) ________________________________________ بسم الله الرحمن الرحيم إخواني و ابنائي الأعزّاء فی البحرين وفّقکم الله لکلّ خير وحرسکم الله بعينه التي لاتنام السلام عليکم ورحمة الله وبرکاته ردّاً علی سؤالکم حول اقامة مجالس العزاء بمناسبة ذکریٰ استشهاد سيّدة نساء العالمين فاطمة الزهراء (سلام الله عليها) فی هذه الايّام فی البحرين نقول: إنّ اقامة مجالس العزاء بمناسبة ذکریٰ استشهاد أئمّة الهدیٰ والمصائب الّتی وردت علی أهل بيت النبوّة والرساله (صلوات الله وسلامه عليهم أجمعين) تُعتبر من أبرز مفردات ومصاديق تعظيم الشعائر الاسلاميّه ولاشکّ أنّ تعظيم شعائر الله من الواجبات الدينيه، لأنّ بإحياء ذکر أهل البيت عليهم السلام يبقیٰ الدّين حيّاً وباخماد ذکرهم لاسمح الله يخمد ذکر الدّين وصوته. إنّ علی المسلمين جميعاً بقدر تمسّکهم بالدّين وحبّهم لأهل البيت (عليهم السلام) أن يبذلوا قصاریٰ جُهدهم من أجل إحياء ذکر أهل بيت الرّسول(ص) وذلک باحياء ذکریٰ مواليدهم ووفياتهم وذکریٰ إستشهادهم فی سبيل الدّين فإن السّکوت عن ذکر المظالم التي جرت بحقّهم ظلمٌ للدّين والتّاريخ والانسانيّة والمُثُلِ والقِيَمِ وکما يقول الکاتب المصريّ الشّهير عباس محمود العقّاد فی کتابه القيّم (الحسين أبوالشّهداء): إنّ قتلَ الحسين ظلم إرتکبه بنوأميّة والسّکوت عن مظلوميّته وإخفاء مظلوميّته ظُلمٌ أشدّ بحقّ الدّين والإنسانية وکلّ المُثُلِ والقِيَم، فکما أنّ دَمَ الحسين(ع) هوالّذي روّیٰ شجرة الاسلام وأبقاها طريّةً معطاءةً کذلک مظلوميّة فاطمة الزّهراء(سلام الله عليها) هي الّتی أظهرت الحقّ وکشفت زيف الزّائفين وبطلان الباطل. إخواني وأخواتي وأبنائي وبناتي الأعزّاء، عليکم أن تَهتمّوا وتَبذلوا قُصاریٰ جُهدکم من أجل إقامة مجالس عزاء سيّدة النّساء فاطمة الزّهراء سلام الله عليها في هذه الايّام (الايّام الفاطميّه) بأحسن الأشکال وأبرز الصّور من دون أن تتأثّروا بالوضع المأساويّ الحاصل في البحرين والمواجهات الظالمة التي تحصل معکم، فإنّ إقامة عزاء بنت رسول الله (ص) فوق کلّ هذا وليس لأحدٍ أيّاً ما کان موقعه ومقامه السياسيّ أو الأمنيّ أو العسکريّ أن يمنعکم أو يقف بوجهکم، وحاولوا أن تکون مسيرات العزاء التي تنظّمونها وتخرج من المآتم إلی الشوارع العامّه والأزقّة بعيدة عن الشعارات السياسيّة ومطالباتکم بحقوقکم المشروعة الّتي لابدّ أن تتحقّق باذن الله تعالی. إخواني وأخواتي: فاطمة الزّهراء (سلام الله عليها) بنت رسول الله(ص) وقد عبّر عنها رسول الله (ص) بأنّها أمّه وکان يُقبّل يديها ويضمّها إلی صدره المبارک ويَشُمُّها ويقول بشمّی لها أَشُمُّ رائحة الجنّة وهی سيّدة نساء العالمين وهي الحوراء الأنسيّة وهي قرينة عليٍّ أميرالمؤمنين (عليه السلام) وهي أمّ الحسن والحسين سيّدي شباب أهل الجنّه وهي أمّ الأئمّة الهداة المهدييّن وهي نقطة الارتباط بين الرسالة والامامة وهي شفيعة يوم الجزاء وهي الّتي يرضیٰ الله لرضاها ويغضب لغضبها، ولايُهمّکم أن تُلاقوا الأذی في هذا المجال من أعداء الله وأعداء أهل البيت عليهم السلام بلغ مابلغ، کما أنّ فاطمة الزّهراء (سلام الله عليها) بنفسها تحمّلت في سبيل الدّفاع عن الحقّ والدفاع عن عليٍّ أميرالمؤمنين(عليه السلام) أقسی الآلام والمصائب متحديّةً الطغاة والظّالمين والغاصبين، فأنتم أبناءٌ علیٍّ والحسين اللّذَين بذلا لإحياء الدّين وإبقائه کلَّ غالٍ ورخيص ووقفا بوجه الظّلم والطغيان والتعدّي حتّی أُستشهدا فالقتل لکم عادة وکرامتکم من الله الشّهاده، وعليکم بالحفاظ علی قدسيّة المساجد والحسينيّات وإن کان أعداءُ الله وأعداءُ أهل البيت خذلهم الله ارتکبوا جريمة هدم المساجد والحسينيّات، والقرآن الکريم يقول (انّما يَعمُرُ مساجد الله من آمن بالله واليوم الآخر) ومفهوم ذلک أنّه إنّما يَهدِمُ مَساجِدَ اللهِ مَن يکفر بالله واليوم الآخر ولکن کونوا علی قناعة تامّةٍ بأنّ الحقّ يعلو ولايُعلیٰ عليه وأنّ للباطل جولة وللحقّ دولة وأنّ دولة الباطل ساعة ودولة الحقّ إلی الساعة، وإنّني اوصيکم بالالتزام بالسکينة والوقار ومراقبة ما يحيط بکم والحذر من دخول عناصر مشبوهة في صفوفکم تُشوّه صورکم النّاصعه وتزيد في نقمة أعداء الله عليکم (وقل إعملوا فسيری الله عملکم ورسوله والمؤمنون). وَسَيعْلَمُ الَّذِينَ ظَلَمُوا أَيَّ مُنْقَلَبٍ ينْقَلِبُون. مشهدالمقدّسه 16/جمادی الاولی/1432 محمّدعلی الشيرازي
[بازگشت]
عزاداری اباعبدالله الحسین (علیه السلام) که تا نیمه شب طول میکشد و موجب آزار و اذیت دیگران میشود از لحاظ شرعی چه حکمی دارد؟
پاسخ : بسمه تعالی، عزاداری حضرت ابا عبدالله الحسین علیه السلام عمل مستحبّی است كه باید با بهترین شكل و كیفیّت انجام گیرد و از هر عملی كه موجب اذیّت و آزار واقعی دیگر برادران و خواهران می‌شود، باید تحرّز و دوری نمود والله الموفّق. دفتر آیت الله حاج سید محمدعلی شیرازی بخش پاسخگویی به مسائل شرعی
[بازگشت]
بسمه تعالی با عرض سلام و ادب محضر شما عزیزان و تبریک ورود به ماه مبارک رمضان و آرزوی قبولی طاعات و عبادات می خواستم نظر مبارک حضرت آیت الله العظمی سید محمد علی شیرازی دام ظله را در مورد مطالعه کتاب روح مجرد بدانم؟ برخی از فرازهای این کتاب : مولف کتاب در احوالات استاد خود در کتاب روح مجرد صفحه 78 و 79و80 اینگونه نوشته : در تمام دهه‌ی عزاداری، حال حضرت حدّاد، بسیار منقلب بود. چهره سرخ می شد و چشمان، درخشان و نورانی؛ ولی حال حزن و اندوه، در ایشان دیده نمی شد؛ سراسر ابتهاج و مسرّت بود. می‌فرمود: چقدر مردم غافلند که برای این شهید جان باخته، غصّه می‌خورند و ماتم و اندوه بپا می‌دارند! صحنه‌ی عاشورا، عالی ترین مناظر عشقبازی است؛ و زیباترین مواطن جمال و جلال الهی، و نیکو ترین مظاهر اسماء رحمت و غضب؛ و برای اهل بیت جز عبور از درجات و مراتب، و منسلخ شدن از مظاهر، و تحقّق به اصل ظاهر، و فنای مطلق در ذات احدیّت چیز‌ی نبوده است. به تحقيق روز شادي و مسرّت اهل بيت است. زيرا روز کاميابي و ظفر و قبولي ورود در حريم خدا و حرم امن و امان اوست. روز عبور از جزييّت و دخول در عالم کلّيّت است. روز پيروزي و نجاح است. روز وصول به مطلوب غايي و هدف اصلي است. روزي است که گوشه‌اي از آنرا اگر به سالکان و عاشقان و شوريدگان راه خدا نشان دهند، در تمام عمر از فرط شادي مدهوش مي‌گردند و يکسره تا قيامت که بر پا شود، به سجده‌ي شکر به رو در مي­افتند. آقاي حدّاد گفت: مردم خبر ندارند، و چنان محبّت دنيا چشم وگوششان را بسته که بر آن روز تأسف مي‌خورند و همچون زن فرزند مرده مي‌نالند. نظر مبارک مرجع عالی مقام در رابطه با این گونه حرف ها و کتاب ها چیست ؟ باتقدیم تشکر فر اوان
پاسخ : بسمه تعالي شأنه العزيز آنچه ايشان در کتاب روح مجرد درباره آقاي حداد نوشته اند اگر صحيح باشد مسلماً بر خلاف مذاق اهل بيت عصمت وطهارت(ع) است، چون حضرات ائم? اطهار (صلوات الله وسلامه عليهم اجمعين)زمانيکه ماه محرم ميرسيد حزن واندوه مي شد بر چهرهاي آنان نمايان و أحدي آنان را خندان نمي ديد و حتي شعرا را وادار مي کردند که در مصيبت حضرت سيد الشهدا سلام الله عليهم شعر و مرثيه بخوانندو آنها گريه مي کردند و زنها و فرزندان خود را امر مينمودند که بنشينند و پرده اي ميان آنان و مردان مي زدند و به مرثيه خوانان امر ميفرمودند که مصائب حضرت سيد الشهداء وخانوانده مظلوم وي را بخوانند و خودشان با صداي بلند گريه مينمودندو اين منافات با قبولي عمل حضرت سيد(الشهداسلام) الله عليه و رسيدن حضرت(سلام الله عليه) به اعلي مراتب فوز عظيم در سايه شهادت نيست. دفتر آيت الله سيد محمدعلي شيرازي بخش پاسخگويي به مسائل شرعي
[بازگشت]
ما هو حكم شعيرة (التطبير) التي تقام صبيحة كل عاشر من المحرم حزناً على السبط (ع) بحيث تدمى الرؤوس ؟
پاسخ : علماؤنا السلف ومراجعنا الماضين (رضوان الله تعالي عليهم أجمعين) لم يمنعوا عن التطبير بل إعتبروه من مصاديق تعظيم الشعائر الدينية التي لابدّ أن تقام في كلّ وقت ولا سيّما مع إصرار الحكومات العراقية المعادية لأهل البيت (عليهم السلام) وكلّ المعاندين علي محو هذه الظاهرة والله المسدّد
[بازگشت]
ما هو حكم اللطم حتى الإدماء واستعمال الزنجيل ؟
پاسخ : اللّطم والزنجيل جائزان ومجرّد الادماء لايمنع من ذلك إلاّ إذا كان الادماء يوجب الضرر الحقيقي علي النفس فعند ذلك لابدّ من التوقّف والله العالم.
[بازگشت]
وما هو حكم المشي على الجمر في أربعين الامام (ع) ؟
پاسخ : أمر غير صحيح لابدّ من التحرّز عنه والله العاصم
[بازگشت]
ما رأيكم فيما يفعله البعض حيث يقوم بوضع بعض المقاطع السياسية والاجتماعية في القضيدة التي يلطم عليها في مناسبات وفيات المعصومين (ع) ؟
پاسخ : العزاء الحسيني لابدّ أن يبقي في إطار العزاء ولا يندمج معه شيئ آخر حتي تُشوّه صورة العزاء وإن كنّا نقوم بما يلزم من مواكبة القضايا السياسية والإجتماعية في ظروفها المناسبة.
[بازگشت]
12
 
۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر
   
 
نسخه عربي سايت پايگاه 
 
   
5 تعداد کاربران آنلاین
352 تعداد بازدیدکنندگان امروز
3506 تعداد بازديد كنندگان هفته
11028 تعداد بازدیدکنندگان ماه
1288391 تعداد بازدیدکنندگان کل
 
 
كليه حقوق مادي و معنوي سايت محقوظ و متعلق به دفتر آيةالله حاج سیّد محمّدعلی شیرازی می باشد
Designer:M.R.Ayazdehpour