جهت عضويت ايميل خود را ثبت كنيد
   
  
 
 
 
 

فرارسیدن ماه محرم الحرام و ایام عاشورای سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین (عليه أفضل الصلوة والسلام) و اهل بیت پاک و یاران باوفایشان را به محضر مبارک منتقم آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلّم) حضرت بقيةالله الأعظم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و به عموم مسلمانان جهان بويژه شيعيان و ارادتمندان خاندان رسالت (عليهم السلام) تسلیت عرض می نمائیم.                             مدیریت پایگاه

سوالات قمه زنی

با سلام لطفا نظر مبارک مرحوم آية الله العظمی شیرازی در رابطه با قمه رنی را بیان فرمایید. با تشکر- حسن نجفی
سلام عليكم من مي خواهم نظر آقا بدانم در مورد قمه زني. آيا يكي از واجبات يا محرمات است؟ هم ميخواهم بدانم نظر آقا درباره ولايت فقيه چي هست و به راي وي معني درست و صحيح اين چي مي باشد. ديگر مي خواستم نظر آقا در باره موسيقي بدانم. آيا مطلقا حرام است يا مثلا بعضي ازش جايز است مانند موسيقي كلاسيكي؟ آيا آقا يكي از بستگان آية الله سيد محمدشيرازي و سيد صادق شيرازي هستند؟ خدا حافظ
باسلام;حكم قمه زني برمصائب سيدالشهداء (درغيرملأعام) چه مي باشد؟باتشكر
سلام اجازه یاراضی نبودن همسر جهت تطبیرچگونه است؟
قمه زنی حرام است ؟
سلام علیکم آیا روایتی و یا سندی برای قمه زدن داریم؟ نظرشما در مورد قمه زدن چیست؟ آیا قمه زدن موجب وهن شیعه میشود؟
سلام چطور میشه قمه زنی حلال باشه در صورتی که باعث آسیب رسیدن به بدن و همچنین تخریب وجه اسلام می باشد؟آیا با توجه به تبلیغات و پوشش دشمنان شیعه از مراسم قمه زنی و استفاده سوء از این مراسم باز جایز است؟ چرا باید قمه زنی در مراسم وجود داشته باشد در حالی که هیچ روایتی در این رابطه وجود ندارد در حالی که برای سینه زنی با نام لطمه به چشم میخورد و آن به معنای زدن با کف دست است، امام حسین رضایت می دهد که ما به جای اینکه خود را برای سربازی صاحب الامر و شناسوندن هرچه زیباتر تشیع به کشورهای دیگر آماده کنیم با این برنامه ها چهره شیعه را سیاه نشون دهیم امام حسین علیه السلام در خطبه ای هدف خود از قیام در برابر یزید فاسق و حکومت فاسد اموی را احیای دین رسول الله ﷺ عنوان می کند. اما عده ای، با انجام مراسماتی به اسم عزاداری برای وی، کاری می کنند که دینی که فرزند رسول خدا برای احیای آن جان خود و اهل بیت و یارانش را پیشکش کرد در معرض تمسخر و توهین قرار بگیرد و نام عاشورا و شیعه در عوضِ القای مفاهیم بلند آسمانی و انسانی، در نظر غیرشیعیان توأم با خشونت و اعمال وحشیانه و غیرعقلانی جلوه کند. حضرت آیت‎الله مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء فرمودند: «اشکال دارد؛ مخصوصا قمه زنی که هرگز در زمان ائمه هدی چنین چیزی وجود نداشته، در مجالس عزدارای امام صادق علیه‎السلام و امام رضا علیه‎السلام و این بزرگواران خالی از این مسائل بوده است و همچنین آسیب رساندن مهم به بدن جایز نیست و ای بسا این موارد موجب وهن عزاداری هم می شود البته کسانی که این کارها را می کنند روی عشق امام حسین علیه‎السلام است ولی باید بدانند عشق امام حسین علیه‎السلام اجازه نمی‌دهد این کارها را بکنند به این دلیل که دشمنان از آن سوء استفاده می کنند و باعث وهن عزاداری می‎شود آيت‌الله مقتدايي مدیر حوزه علمیه قم: هيچ مرجعي قمه‌زني را جايز نمي‌داند حتي بارها مقام معظم رهبري آن را نهي کرده است. کلام آخر اینکه تا وقتی می توان حزن و اندوه از واقعه کربلا را با رسوم دیگر نشان داد چه اصرار به انجام کاری است که بهانه به دست دشمن می دهد؟ برای اطمینان از اثر منفی این عمل کافی است واژه های Shiite (به معنای شیعه) و ashura(به معنای عاشورا) را در بخش تصاویر گوگل سرچ کنید تا ببینید این سنت –که هیچ وجوبی برای آن در فقه شیعه ذکر نشده و حتی حکم بر حرمت آن نیز داده شده است- چه نمودی از مذهب تشیع و واقعه عاشورا به مخاطب غیر ایرانی و غیرمسلمان ارائه می دهد.
با عرض سلام و ادب بنده تا قبل از ورود به سایت شما با توجه به ادله ای که تا حالا دیده بودم، با قمه زنی مخالف بودم، هرچند از قمه زنان بسیار شنیده بودم که در مراسم قمه زنی افرادی شفا یافتن... بعد از مطالعه ادله های موجود در این وب سایت کمی بر نظرم مردد شدم و حالا فقط یک سوال دارم: بعضی از مراجع و علما اصل قمه زنی را نفی نمیکنند و فقط عملی که باعث وهن دین باشه را حرام میدانند، سوالم اینه که مگر نمیشه این عمل را توی منزل و غیر علنی انجام داد؟ حتما باید بصورت دسته جمعی و با هیاهو و بصورت راهپیمایی (به شکل فعلی منظورمه) انجام بشه؟ اگر بصورت فردی یا دسته دسته (دسته های کوچیک دو یا سه نفره منظورمه) در منزل انجام بشه هم نظر موافقان هم مخالفان (منظورم نظر علماست و کاری به تبلیغات غربی ها یا یهودیان و... ندارم) تامین میشه و ظاهرا مشکل دیگه ای نیست! این سوال رو از افراد قمه زن پرسیدم ولی جوابی برای این سوال نداشتن و کماکان دنبال جواب خداپسندانه هستم، لطفا جواب سوال بنده رو بدین کمال تشکر رو دارم اللهم ارزقنی شفاعة الحسین (علیه السلام) یوم الورود
سلام:درعمل قمه زنی به اجازه ی والدین نیازی هست یانه؟ باتشکر
سلام پس شما قمه زنی رو مجاز میدونید در صورتی که ولی فقیه این کا رو حرام میدونند؟ میشه بپرسم قمه زنی چه سودی داره؟ چرا مردم رو تشویق نمیکنید به اهدای خون که شاید جان یه انسان نجات پیدا کنه؟ شما اصلا به قضیه بهداشتی قمه زدن توجه میکنید اگه یکی از کسایی که داره میون گروه قمه میزنه ایدز داشته باشه شما تضمین میکنید که این بیماری به کسان دیگه سرایت نمیکنه؟ خود ایت الله شیرازی تا حالا قمه زدن؟
12
  
چنانچه پاسخ سئوال خود را در بين سؤالات فوق نيافتید ميتوانيد از طريق فرم زير آنرا مطرح كنيد 
  موضوع سوال
  جنسیت
پست الکترونیکی
  سوال
    
  
با سلام لطفا نظر مبارک مرحوم آية الله العظمی شیرازی در رابطه با قمه رنی را بیان فرمایید. با تشکر- حسن نجفی
پاسخ : بسمه تعالی جایز است. دفتر آيت الله سيد محمدعلي شيرازى - بخش پاسخگويي به سؤالات شرعى
[بازگشت]
سلام عليكم من مي خواهم نظر آقا بدانم در مورد قمه زني. آيا يكي از واجبات يا محرمات است؟ هم ميخواهم بدانم نظر آقا درباره ولايت فقيه چي هست و به راي وي معني درست و صحيح اين چي مي باشد. ديگر مي خواستم نظر آقا در باره موسيقي بدانم. آيا مطلقا حرام است يا مثلا بعضي ازش جايز است مانند موسيقي كلاسيكي؟ آيا آقا يكي از بستگان آية الله سيد محمدشيرازي و سيد صادق شيرازي هستند؟ خدا حافظ
پاسخ : بسمه تعالی علیکم السلام، قمه زنی یکی از شعائر حسینی می باشد. موسیقی مطلقاً حرام است. آية الله سید محمدعلی شیرازی فرزند مرحوم آیت الله العظمی سید عبدالله شیرازی می باشند که از لحاظ نسبی با آیت الله سید محمد و سید صادق شیرازی که فرزندان مرحوم آیت الله العظمی سید میزرا مهدی شیرازی هستند، ارتباطی ندارند وفقط تشابه در اسم است. دفتر آيت الله سيد محمدعلي شيرازى - بخش پاسخگويي به سؤالات شرعى
[بازگشت]
باسلام;حكم قمه زني برمصائب سيدالشهداء (درغيرملأعام) چه مي باشد؟باتشكر
پاسخ : بسمه تعالی،علیکم السلام تا قبل از مقطع اخیر مراجع معظم تقلید نجف اشرف و عموم علماء بلاد هیچ اشکالی در قمه زنی علنی و در ملأعام نمیخوانند والله المسدد. دفتر آیت الله سید محمدعلی شیرازی بخش پاسخگویی به مسائل شرعی
[بازگشت]
سلام اجازه یاراضی نبودن همسر جهت تطبیرچگونه است؟
پاسخ : بسمه تعالی، علیکم السلام. رضایت یا عدم رضایت همسر در تطبیر شرط نیست. 16/09/1390 دفتر حضرت آیت الله سید محمدعلی شیرازی بخش پاسخگویی به مسائل شرعی
[بازگشت]
قمه زنی حرام است ؟
پاسخ : بسمه تعالی شأنه مسأله مورد اختلاف است از مرحوم آیت الله العظمی نائینی که از بزرگان فقهای شیعه و مراجع معظّم تقلید بوده است، سؤال شده و ایشان و جمعی دیگر از علما به جواز آن فتوا می داده اند، مادامی که صدمه زیادی به بدن نداشته باشد و حتی بعضی از مراجع نجف اشرف رؤسای عشائر و قبائل و سرپرستان هیأت های عزاداری نجف اشرف را تشویق می نمودند و به آنان پول می دادند که پارچه کفن خریداری نموده و بر قمه زنان تقسیم نمایند و بعضی از بزرگان از علماء از باب عناوین ثانویه آن را جایز نمی دانند والله العالم. دفتر آیت الله حاج سید محمدعلی شیرازی بخش پاسخگویی به سؤالات شرعی
[بازگشت]
سلام علیکم آیا روایتی و یا سندی برای قمه زدن داریم؟ نظرشما در مورد قمه زدن چیست؟ آیا قمه زدن موجب وهن شیعه میشود؟
پاسخ : بسمه تعالی شأنه العزیز مگر برای سینه زدن یا زنجیر زدن سندی یا روایتی داریم که برای قمه زدن باید سند پیدا نماییم؟ این کارها جزء شعائر امام حسین علیه السلام شده است و مردم آن را از مصادیق بارز شعائر دینی می‌دانند، هر عملی که موجب وهن شیعه باشد باید از آن تجنب نمود حتی اطعام روزهای تاسوعا و عاشورا و ایام فاطمیه و کلّیۀ وفیات و موالید أئمّۀ اطهار (صلوات الله و سلامه علیهم) و اختصاص به قمه زدن ندارد، الا اینکه این امر و یا آن امر وهن مذهب شیعه می‌باشد حرفی است که اثبات آن راه شرعی و صحیح ندارد والله الحافظ. دفتر آیت الله حاج سید محمدعلی شیرازی بخش پاسخگویی به سؤالات شرعی
[بازگشت]
سلام چطور میشه قمه زنی حلال باشه در صورتی که باعث آسیب رسیدن به بدن و همچنین تخریب وجه اسلام می باشد؟آیا با توجه به تبلیغات و پوشش دشمنان شیعه از مراسم قمه زنی و استفاده سوء از این مراسم باز جایز است؟ چرا باید قمه زنی در مراسم وجود داشته باشد در حالی که هیچ روایتی در این رابطه وجود ندارد در حالی که برای سینه زنی با نام لطمه به چشم میخورد و آن به معنای زدن با کف دست است، امام حسین رضایت می دهد که ما به جای اینکه خود را برای سربازی صاحب الامر و شناسوندن هرچه زیباتر تشیع به کشورهای دیگر آماده کنیم با این برنامه ها چهره شیعه را سیاه نشون دهیم امام حسین علیه السلام در خطبه ای هدف خود از قیام در برابر یزید فاسق و حکومت فاسد اموی را احیای دین رسول الله ﷺ عنوان می کند. اما عده ای، با انجام مراسماتی به اسم عزاداری برای وی، کاری می کنند که دینی که فرزند رسول خدا برای احیای آن جان خود و اهل بیت و یارانش را پیشکش کرد در معرض تمسخر و توهین قرار بگیرد و نام عاشورا و شیعه در عوضِ القای مفاهیم بلند آسمانی و انسانی، در نظر غیرشیعیان توأم با خشونت و اعمال وحشیانه و غیرعقلانی جلوه کند. حضرت آیت‎الله مکارم شیرازی در پاسخ به این استفتاء فرمودند: «اشکال دارد؛ مخصوصا قمه زنی که هرگز در زمان ائمه هدی چنین چیزی وجود نداشته، در مجالس عزدارای امام صادق علیه‎السلام و امام رضا علیه‎السلام و این بزرگواران خالی از این مسائل بوده است و همچنین آسیب رساندن مهم به بدن جایز نیست و ای بسا این موارد موجب وهن عزاداری هم می شود البته کسانی که این کارها را می کنند روی عشق امام حسین علیه‎السلام است ولی باید بدانند عشق امام حسین علیه‎السلام اجازه نمی‌دهد این کارها را بکنند به این دلیل که دشمنان از آن سوء استفاده می کنند و باعث وهن عزاداری می‎شود آيت‌الله مقتدايي مدیر حوزه علمیه قم: هيچ مرجعي قمه‌زني را جايز نمي‌داند حتي بارها مقام معظم رهبري آن را نهي کرده است. کلام آخر اینکه تا وقتی می توان حزن و اندوه از واقعه کربلا را با رسوم دیگر نشان داد چه اصرار به انجام کاری است که بهانه به دست دشمن می دهد؟ برای اطمینان از اثر منفی این عمل کافی است واژه های Shiite (به معنای شیعه) و ashura(به معنای عاشورا) را در بخش تصاویر گوگل سرچ کنید تا ببینید این سنت –که هیچ وجوبی برای آن در فقه شیعه ذکر نشده و حتی حکم بر حرمت آن نیز داده شده است- چه نمودی از مذهب تشیع و واقعه عاشورا به مخاطب غیر ایرانی و غیرمسلمان ارائه می دهد.
پاسخ : بسمه تعالی شأنه العزیز در اصل اکثر فقهاء و مراجع تقلید سابق قمه زنی را جائز می‌دانستند و مراجع تقلید بزرگی مانند مرجع عظیم الشأن و اعلای شیعه مرحوم آية الله العظمی سید ابوالحسن اصفهانی (رضوان الله تعالی علیه) نه فقط آن را جائز می‌دانستند که مردم را تشویق به انجام آن می‌نمودند، و فقهاء بزرگی امثال مرحوم نائینی، عراقی، شاهرودی، شیرازی، خوئی، کاشف الغطاء، اصطهباناتی، شیخ الشریعه و ده‌ها نفر از بزرگان مراجع گذشته و معاصر قائل به جواز بودند و مرحوم آیت الله العظمی شیرازی (رضوان الله تعالی علیه) چون قمه زنی را از بارزترین مصادیق تعظیم شعائر امام حسین (علیه السلام) می‌دانستند انجام آن را واجب می‌دانستند و بر آن تأکید می‌فرمودند. و اما اینکه می‌گوئید ضرر دارد، بدون تردید انجام هر یک از فرائض الهی -به جز نماز که در هیچ شرایطی ضرر ندارد- چنانچه منشأ ضرر باشد مسلّماً انجامش جائز نیست، برای نمونه روزه که یکی از فروع مسلّمه دین است اگر برای فردی ضرر داشته باشد انجام آن حرام است، حجّ یکی از ارکان مسلمه اسلام است و بر هر مسلمان مستطیعی فرض و واجب است ولی اگر ادائش ضرر جسمی داشته باشد جائز نیست. قمه زنی هم اگر برای فردی ضرر داشته باشد انجامش جائز نیست، ما که در گذشته در عراق شاهد بودیم که هزاران نفر در نجف اشرف و کربلای معلی روز عاشورا قمه می‌زدند و بعد از آن برای شستشو و تطهیر به حمام رفته و نماز ظهر و عصر همان روز را با جماعت می‌خواندند و هیچ مشکلی نداشتند. و اما اینکه می‌گویید دشمنان از مراسم قمه زنی سوء استفاده تبلیغاتی می‌نمایند، ما هیچ وقت به فکر این نبوده و نیستیم که دشمنان چگونه درباره ما قضاوت می‌نمایند، آنها تمام افعال ما را به مسخره می‌گیرند؛ مگر مناسک حج را مسخره نمی‌کنند که فرد با یک دنیا شخصیّت و موقعیّت در گوشه‌ای از صحرا و بیابان لخت و عریان شود و دو قطعه پارچه سفید دور خود ببندد و وارد مکانی به نام مسجد الحرام شود و اطراف خانه ای به نام کعبه دور بزند و پس از آن مسافتی را بین دو کوه (صفا و مروه) هفت مرتبه برود و برگردد و در یک نقطه آن مثل دیوانه‌ها با حالت خاص و آرامی بدود یعنی هروله نماید و بعد روز غالباً گرمی را در بیابان لم یزرعی به نام عرفات تا غروب اقامت کند، و شبی را در بیابان برهوت دیگری به نام مزدلفه بیتوته نماید و روز بعد به محلی به نام مٍنی برود و مقداری سنگ به جای معيّنی پرتاب کند -که چه کسانی در این صحنه دچار آسیب می‌شوند- و در نقطه دیگری گوسفندی را ذبح نماید و آن را در همان جا بیندازد و برود..!! آیا این اعمال موجب استهزاء و سخریّۀ دشمنان اسلام نیست؟! مسلّماً موجب سخریه است ولی ما به این سخریه‌ها اعتنا نمی‌نماییم چرا که ایمان به مبدأ غیب و مکتب وحی و معارف دینی داشته و تعبّد و قبول بی چون و چرا را وظیفه اصلی خود می دانیم. در نماز یک مرتبه به عنوان رکوع خم شدن و به عنوان سجود دو مرتبه سر بر زمین نهادن همه اینها از نظر غربی ها مورد سؤال و یا استهزاء می‌باشد. و اما اینکه گفته اید که قمه زنی در هیچ روایتی ذکر نشده است، مگر زنجیر زدن در روایت آمده یا سینه زدن به نحو کنونی در روایتی ذکر شده است؟! همه مسائل که در روایات ذکر نشده اند. با همه این احوال حال که مقام معظم رهبری (أدامه الله تعالی) و بعضی از آقایان می‌فرمایند جائز نیست، نظریات آن بزرگواران محترم و بر مقلدین آنان لازم الاجراء می‌باشد و اوضاع و احوال عمومی مملکت باید همیشه مدّ نظر باشد. ولی باید بدانید که به صریح آیه شریفه (ولن ترضی عنک الیهود و لا النصاری حتّی تتّبع ملّتهم) دشمنان اسلام هیچ وقت از ما راضی نمی‌شوند و همیشه بر ما بهانه‌جوئی می‏نمایند تا اینکه از دین و آئین و مذهبمان دست برداشته و پیرو تمام عیار آنان باشیم. سید محمدعلی شیرازی
[بازگشت]
با عرض سلام و ادب بنده تا قبل از ورود به سایت شما با توجه به ادله ای که تا حالا دیده بودم، با قمه زنی مخالف بودم، هرچند از قمه زنان بسیار شنیده بودم که در مراسم قمه زنی افرادی شفا یافتن... بعد از مطالعه ادله های موجود در این وب سایت کمی بر نظرم مردد شدم و حالا فقط یک سوال دارم: بعضی از مراجع و علما اصل قمه زنی را نفی نمیکنند و فقط عملی که باعث وهن دین باشه را حرام میدانند، سوالم اینه که مگر نمیشه این عمل را توی منزل و غیر علنی انجام داد؟ حتما باید بصورت دسته جمعی و با هیاهو و بصورت راهپیمایی (به شکل فعلی منظورمه) انجام بشه؟ اگر بصورت فردی یا دسته دسته (دسته های کوچیک دو یا سه نفره منظورمه) در منزل انجام بشه هم نظر موافقان هم مخالفان (منظورم نظر علماست و کاری به تبلیغات غربی ها یا یهودیان و... ندارم) تامین میشه و ظاهرا مشکل دیگه ای نیست! این سوال رو از افراد قمه زن پرسیدم ولی جوابی برای این سوال نداشتن و کماکان دنبال جواب خداپسندانه هستم، لطفا جواب سوال بنده رو بدین کمال تشکر رو دارم اللهم ارزقنی شفاعة الحسین (علیه السلام) یوم الورود
پاسخ : بسمه تعالی شأنه العزیز با توجه به اینکه ما قمه زنی را یکی از شعائر بزرگ حسینی می دانیم بنا بر آنچه بزرگان علماء و فقهاء و مراجع معظم تقلید نجف اشرف می فرمودند، عملی که جنبۀ شعاریّت دارد باید بروز و ظهور داشته باشد و إلا انجام یکی از شعائر الهی که أساساً باید علنی باشد تا عنوان شعائر بر آن صدق نماید در یک اتاق سر بسته معنی ندارد، و مطمئناً قمه زنی موجب وهن اسلام و مکتب تشیّع نیست، حال شرائط داخل کشور چیست این امر مربوط به مسؤولین محترم امور کشور است که باید همۀ جوانب را دقیقاً ملاحظه نموده و در نظر بگیرند و الله المسدّد. دفتر حضرت آيةالله سید محمدعلی شیرازی بخش پاسخگویی به مسائل شرعی سامانه پیام کوتاه:100003073
[بازگشت]
سلام:درعمل قمه زنی به اجازه ی والدین نیازی هست یانه؟ باتشکر
پاسخ : بسمه تعالی شأنه، چناچه کسی که می خواهد قمه بزند به سن تکلیف رسیده است اجازه والدین شرط نیست مگر اینکه آنها از قمه زدن فرزند ناراحت شوند و او را منع کنند که رنجاندن والدین حرام است وعدم رضایت والدین در غیر واجبات شرعیّه موجب بطلان عمل می شود. والله المسدّد مشهد مقدس/ دفتر حضرت آیةالله حاج سیّد محمّدعلی شیرازی بخش پاسخگوئی به مسائل شرعی سامانه پیام کوتاه: 100003073
[بازگشت]
سلام پس شما قمه زنی رو مجاز میدونید در صورتی که ولی فقیه این کا رو حرام میدونند؟ میشه بپرسم قمه زنی چه سودی داره؟ چرا مردم رو تشویق نمیکنید به اهدای خون که شاید جان یه انسان نجات پیدا کنه؟ شما اصلا به قضیه بهداشتی قمه زدن توجه میکنید اگه یکی از کسایی که داره میون گروه قمه میزنه ایدز داشته باشه شما تضمین میکنید که این بیماری به کسان دیگه سرایت نمیکنه؟ خود ایت الله شیرازی تا حالا قمه زدن؟
پاسخ : بسمه تعالی شأنه العزیز إختلاف فقهاء در حکم قمه زنی مثل إختلاف آنان در دیگر مسائل شرعی و أحکام دینی می‌باشد و نشانۀ موضع‌گیری یکی علیه دیگری نیست، و أمّا نسبت به سود یا ضرر قمه‌زنی باید به عرف مراجعه شود، و مراعات جنبۀ بهداشتی إختصاصی به قمه زدن ندارد بلکه باید در همه امور و شئون این جهت مؤکّداً ملاحظه گردد. و لازم نیست که فقیه و مرجعی که فتوا به جواز قمه زنی و یا استحباب و لزوم آن بعنوان تعظیم شعائر امام حسین (علیه السلام) می‌دهد خودش حتماً قمه زده باشد. خداوند متعال همگی را به آنچه مطلوب او است موفّق و از آنچه که مورد رضایت او نیست دور بدارد. والله العالم وهو المسدّد دفتر آيةالله حاج سید محمدعلی شیرازی بخش پاسخگویی به مسائل شرعی سامانه پیام کوتاه: 100003073
[بازگشت]
12
 
۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر
   
 
نسخه عربي سايت پايگاه 
 
   
6 تعداد کاربران آنلاین
358 تعداد بازدیدکنندگان امروز
3512 تعداد بازديد كنندگان هفته
11034 تعداد بازدیدکنندگان ماه
1288397 تعداد بازدیدکنندگان کل
 
 
كليه حقوق مادي و معنوي سايت محقوظ و متعلق به دفتر آيةالله حاج سیّد محمّدعلی شیرازی می باشد
Designer:M.R.Ayazdehpour