جهت عضويت ايميل خود را ثبت كنيد
   
  
 
 
 
 

فرارسیدن ماه محرم الحرام و ایام عاشورای سالار شهیدان و سرور آزادگان حضرت اباعبدالله الحسین (عليه أفضل الصلوة والسلام) و اهل بیت پاک و یاران باوفایشان را به محضر مبارک منتقم آل محمد (صلی الله علیه وآله وسلّم) حضرت بقيةالله الأعظم (عجّل الله تعالی فرجه الشریف) و به عموم مسلمانان جهان بويژه شيعيان و ارادتمندان خاندان رسالت (عليهم السلام) تسلیت عرض می نمائیم.                             مدیریت پایگاه

تربيت شاگرد

 مرحوم آيت الله العظمى شيرازى آن بزرگ مرد الهی و مجسّمه سعی و كوشش، در فاصلة بسيار كوتاهی پس از ورود به نجف اشرف وشروع به تحصیل، يكی از چهره‌های بارز و مشخص حوزه علميه نجف‌اشرف، آن اقيانوس بزرگ علم و فضيلت گرديد و زبانزد خاص و عام گشت. اما از آنجا كه كه مرسوم برنامه‌هاي حوزه‌هاي علميه است كه آقايان محصلان ممتاز، هر رتبه از مراتب علمي را كه فرا مي‌گيرند و در جهت فراگيري رتبه بعدي برمي‌آيند، بلافاصله دست به آموزش و تعليم رتبه گذشته مي‌زنند ـ به ويژه آنكه فرد از يك سلسه استعدادهاي فوق‌العاده و نبوغ علمي برخوردار باشد ـ آيت الله العظمي شيرازي هم در حاليكه دقايق و لحظات عمر شريف خود را صرف فراگيري دانشهاي اسلامي مي‌نمود، در مقام يك استاد، آموخته‌هاي خود را در جمع شاگردان زيادي از طلاب و محصلان حوزه علميه نجف‌اشرف كه گرد او بودند، آموزش مي‌داد و آنچه را از محضر اساتيد بزرگ آموخته بود، به ديگران مي‌آموخت و در مدت كوتاهي، استادي زبردست و كم‌نظير در فقه و اصول، مخصوصاً كُتب دقيق و عميق و مفصل و پرمحتواي رسائل و مكاسب و كفاية‌الاصول و درس خارج گشت و جمع زيادي از فضلاي لبناني، عراقي و هندي حوزه علميه نجف‌اشرف، اضافه بر فضلاي ايراني آن حوزه از شاگردان مبرّز آن دورة درس خارج ايشان می‌باشند.

این استاد عالیمقام حوزه علمیه نجف اشرف سرانجام پس از مدت كوتاهي بعنوان يكي از چهره‌هاي علمي برجسته حوزه علميّه نجف‌اشرف شناخته شد؛ اما در عين حال هنوز در جلسات درس اساتيد بزرگ خود شركت مي‌نمود. وقتي از ايشان سؤال مي‌شد: «با اينكه خودتان استادید و درس خارج مي‌دهيد، چرا در درس خارج شركت مي‌نمائيد؟»، در جواب مي‌فرمود: «به دو جهت: يكي احترام به اساتيد، زيرا هرچه را دارا هستيم، از اينان آموخته‌ايم؛ ديگر اينكه ممكن است در هر دوره‌اي استاد، مطلب ونكتة جديدي به نظرش رسيده باشد كه مي‌خواهم آن را دريافت نمايم».

ایشان به تلاش علمي در دو بُعد بحث و تدريس و تأليف و تصنيف، در سطح گسترده‌ای اهمیت فوق العاده می‌دادند و در هجرت دوم به نجف اشرف كتاب هایی كه در فقه و اصول تأليف نموده بودند، در اختيار حوزه علميه نجف‌اشرف و فرهیختگان دیگر حوزه ها قرار دادند، كه خود اين نيز عامل بسيار مهمّی برای تثبيت موقعيّت علمي ايشان بود و موجب آن شد كه توجه هرچه بيشتر حوزه به ايشان معطوف گردد.

استاد عظیم الشأن ایشان مرحوم آيت‌الله‌العظمی سید ابوالحسن اصفهانی(ره) كه از بدو ورود ايشان (سال1331 هجري‌قمري) با نبوغ علمي و خلاقيّتهاي فكري وي آشنا شده بودند و ایشان را فقيهي كامل و مجتهدي جامع‌الشرايط و عنصري شایسته مرجعيّت و رهبري امّت بعد از خود مي‌دانستند، در سال1363 هجري‌قمري برابر با سال1323 شمسي، طيّ مرقومه‌اي، ايشان را به عنوان شخصيّتي شايستة مرجعيّت معرّفي نمودند و از مردم خواستند تا در امور ديني و احكام فقهية خود، به ايشان رجوع نمايند.

آيت‌الله‌العظمي شيرازي در همين تاريخ بنا به درخواست جمعي از فضلاي حوزة علميه و ديگر علاقمندان و ارادتمندان از شيراز و دیگر نقاط، رساله عمليه خود را به نام «انيس‌المقلّدين» كه متضمّن فتاوای ايشان بود، در اختيار شيعيانی از عراق، ايران و لبنان قرار دادند...

جهت ملاحظه اجازات اجتهاد معظم له کلیک نمایید: http://www.shirazi-sa.ir/UserControls/Persian/ShowAlbum.aspx?AlbumID=42

 
 
۱۳۹۶ سه شنبه ۴ مهر
   
 
نسخه عربي سايت پايگاه 
 
   
2 تعداد کاربران آنلاین
407 تعداد بازدیدکنندگان امروز
3560 تعداد بازديد كنندگان هفته
11083 تعداد بازدیدکنندگان ماه
1288446 تعداد بازدیدکنندگان کل
 
 
كليه حقوق مادي و معنوي سايت محقوظ و متعلق به دفتر آيةالله حاج سیّد محمّدعلی شیرازی می باشد
Designer:M.R.Ayazdehpour